Leefwereld van het kind aan de vooravond van en tijdens WO I

De leerlingen uit 6 humane wetenschappen bereiden verschillende lesgehelen voor over de leefwereld van het kind aan het begin van de woelige twintigste eeuw. De leerlingen zullen deze workshops ook daadwerkelijk gaan geven aan kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar van de basisschool. Het is niet de bedoeling om de kinderen te overladen met informatie, we willen ze graag laten proeven van het leven van kinderen van hun leeftijd 100 jaar geleden. Op die manier hopen we dat ze merken dat er in die 100 jaar ontzettend veel veranderd is.
Hoe sterk de Eerste Wereldoorlog het leven van de kinderen in de periode tussen 1914 en 1918 veranderd heeft, krijgt minder aandacht dan wat er zich bijvoorbeeld afspeelde aan het front. Daarin willen wij, de leerlingen van het zesde jaar humane wetenschappen van het Sint-Pietersinstituut, graag verandering brengen. In kleine groepjes hebben we verschillende projecten uitgewerkt, geschikt voor kinderen van het vierde, het vijfde en het zesde leerjaar van de basisschool. Tijdens deze projecten zullen we actief aan de slag gaan met de kinderen uit de lagere school. Het is niet de bedoeling om de kinderen te overladen met informatie, we willen ze graag laten proeven van het leven van kinderen van hun leeftijd 100 jaar geleden. Op die manier hopen we dat ze merken dat er in die 100 jaar ontzettend veel veranderd is. Ook voor ons is het een leerrijke ervaring geweest. Heel wat aspecten van het dagelijkse leven aan het begin van de woelige twintigste eeuw waren ook voor ons tot nu onbekend. De voorbereiding van de verschillende projecten heeft ons heel wat bijgebracht.
De leerlingen zijn al vanaf het derde middelbaar gewoon om op een kritische manier bronnen te verwerken. Ze zijn op zoek gegaan in literatuur over WO I (algemene historische werken, maar ook historische werken heel specifiek over de Kempen.) Ze zijn veel informatie gaan zoeken op het internet en hebben elke bron steeds kritisch geanalyseerd en verwerkt. Voor het pedagogisch-didactisch aspect van dit project zijn ze gaan grasduinen in de vakliteratuur en zijn ze te rade gegaan bij hun eigen leerkrachten en vooral ook bij de leerkrachten van de basisschool.